OVER ONS

Onze stichter en bezieler, onze vriend is overleden:

Jan Kieckens
13.12.1942 - 21.02.2022

Wij, zijn "benje", hebben hem nog kunnen verzekeren
dat het in orde kwam met de vertoning van "Romeo en Julia"
en de productie "Hamlet". Dat hij met gerust gemoed
zijn stangen en draadjes mocht loslaten.
Wij koesteren respectvol zijn magistrale nalatenschap.
Wij gaan ons uiterste best doen! En als we spelen, zal hij bij ons zijn,
in het lindehout, in de stangen en de schoenmakersdraad,
in de stemmen, in de muziek, en in de "schoein zjestes" ...
Jan, de benje van Richaar es a dankboor en beloeft
dammen de ziel oit ons loif zellen speilen !


( Uit de rouwbetuigingen van de bendeleden en medewerkers.)


DE BENDE VAN RICHAAR is een beetje “per ongeluk” begonnen.

Jan Kieckens (13.12.1942 - 21.02.2022) stelde zich de vraag of hij een marionet kon maken voor het magistrale hoofdpersonage in “Richard the third” van Shakespeare: die kreupele, gebochelde koning.
Of hij hem geloofwaardig kon doen manken en spreken. Dat ging!

Bovendien bleek het Aalsters heel geschikt voor een vertaling.
Shakespeares expressieve taal was goed om te zetten in dialect,
de taal bij uitstek voor poppentheater.

We creëerden een eigen stijl : marionetten, die het midden houden tussen de gesofistikeerde draadpop en de klassieke stangpop van het volkse poppentheater ( Pierke in Gent, Poesje in Antwerpen, Toone in Brussel ).
Onze poppen zijn, voor een ervaren speler, eenvoudig te bedienen: een stang, vast in de rug en maar vier draadjes : één voor elk hand en twee voor de kop. Die beweegt los op de hals om het spreken te suggereren. De pop doen stappen kan met de stang.

Poppentheater voor volwassenen, daar was al een publiek voor in Aalst. Dat van theater Aabazjoer. Bij hen kregen we onze eerste try-out.
En zo waren we vertrokken. Er werden spelers bijeengezocht en op 1 april 2009 gingen we van start.

Omdat de poppen groot en zwaar zijn staan de spelers op de scene, in het zwart gekleed, voor zwarte doeken.
De decors zijn meestal simpele zetstukken.

De tekst wordt op voorhand opgenomen. Daardoor kunnen we de complexe inhoud en subtiliteit van Shakespeares stukken trouw blijven en voor elk personage een gepaste stem zoeken: meestal prominente “Oilsjteneers” en amateurtheater acteurs.

Zo groeide het gezelschap uit tot een indrukwekkende bezetting :
8 spelers op de scene, 2 personen achter de scene om de marionetten klaar te maken, aan te geven, en de decorstukken te wisselen; in de regiekamer : iemand voor het licht en geluid. 2 Medewerkers voor het onthaal.
Voeg daarbij een twintigtal stemmen per stuk en een tiental bijkomende medewerkers voor productietaken, kostuums, decor, klankband en originele muziek.
zie: MEDEWERKERS laatste productie

Na “RICHAAR DEN DERDEN” kwamen er nog drie andere stukken. We hebben het bij Shakespeare gehouden. Nergens anders vinden we die combinatie van briljante tekst, kleurrijke personages, boeiende en dramatische verhalen, die het poppentheater nodig heeft.
( Zie: vorige PRODUCTIES: foto's en alle medewerkers.)
Het zijn allemaal grote, avondvullende producties met 24 tot 30 marionetten per stuk. Aan de vertaling, stemrepetities, opnemen en monteren van de tekst en de muziek, het maken van de marionetten, kostuums en decors, de enscenering en de spelrepetities wordt alles samen drie jaar gewerkt.

Voor de vertoningen stelt Theater BARBARA ons elk jaar een maand hun zaal ter beschikking .

Video: het gezelschap tijdens een vertoning van "Macbeth" in 2016.



Bekijk veel van bovenstaande uitleg in de video “Korrozje”( 44 min.): over het poppentheater in Aalst, met afwisselend opnames bij 'De Bende van Richaar', 'Tejooter Aabazjoer' en 'Reizend Poppentheater Sloef'!



copyright - De Bende van Richaar - maart 2023